Jan Skácel




Pořídila jsem dětem jsem si knížku Básní pro děti od Jana Skácela. Asi rok jsem sháněla Uspávánky ve vydání z roku 1983 - tuto - ale není s sehnání. Vydání Básní pro děti z nakladatelství Blok je bez obrázků, ale zase zahrnuje všechny tři dětské Skácelovy sbírky. Z nichž jsou podle mě Uspávánky nejlepší. Bylo by mi líto, kdybych je nemohla s dětmi sdílet. Už nějakou dobu čteme Halasovy dětské básničky Před usnutím a zdá se, že jsou naše dvě starší děti ve věku, kdy to v nich pěkně rezonuje.








Ale do Uspávánek se sama ráda začtu. Speciálně v tuto roční dobu zase Skácelova poetika rezonuje ve mně.

A nedávno jsem díky této odvážné učitelce objevila i video, které prostě nemůžu nesdílet. Nejvíc mě dojaly ty mihotající se draci v oblacích a dětské dopisy, které pouštějí po špagátech. Přinést toto do školy je podle mě fakt odvážný krok. Anebo ta škola je prostě odvážná sama o sobě. (Anebo toho o současných školách vím opravdu málo.)




Ale abych nechválila jenom cizí školská zařízení. Ta úvodní fotka, to je fasáda naší školky. Loni jsme jí na výzvu učitelek tvořili my rodiče s dětmi. A myslím při tom i na Leonarda Cohena a doufám, že někdo i jeho text napíše na nějakou fasádu.

4 komentáře:

  1. Moc děkuju za milá slova tady i u mě v komentářích. Odvážná nejsem, měla jsem strach, jak to vezmou kolegové i rodiče, ale nemohla jsem si pomoct. Samozřejmě se našli i tací, co prohlásili "nuda", ale měla jsem radost, že se to ujalo a že vedení tohle "rozšíření" vzalo za své i do budoucna. Jinak doporučuju vřele celý cyklus od Hradišťanu (na texty nejen Skácela) SLUNOVRAT, ze kterého jsem čerpala MRTVÉ a který kdysi vysílala ČT, všechna ta videa shrnující většinu lidových tradic fakt stojí za to: https://www.youtube.com/watch?v=zCSpumEJ4pQ&list=PL7A7C8EC39D22A3D4
    Jo a stěna školky je boží, tu bych brala! ;-) Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "ale nemohla jsem si pomoct", to je přesně ono, to je ta odvaha :)

      cyklus od Hradišťanu si ukládám do paměti

      Vymazat
  2. Klárko, to video od Hradišťanu je tak silný...Každý rok kolem dušiček ho v sobě pořád slyším. Díky Kátě za odkaz na celý cyklus.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fajn, když má rok svůj rytmus, včetně toho dušičkového období. A když je to ještě poeticky podbarvené.

      Vymazat