Angličtina pro osobní rozvoj

Nový rok, nový projekt.

Počínaje dnešním dnem rozjíždím facebookovou vzdělávací skupinu Angličtina pro osobní rozvoj, do které vás tímto srdečně zvu.

Jaká cesta mě navedla k projektu Angličtina pro osobní rozvoj nastíním na následujících řádcích. 

V září 2018 jsem se po letech vrátila k profesi, kterou jsem se živila během mých vysokoškolských studií - výuce angličtiny. Dosti nečekaně musím říct. Vlastně to bylo největší překvapení, které mi uplynulý rok přichystal. Proč?

Angličtinu jsem učila intenzivně tři roky během svých vysokoškolských studií. Během těch tří let jsem odučila dva a půl tisíce hodin (k tomu připočítejte další tisíce hodin příprav). Šílený, když si vezmete, že jsem přitom docházela na denní magisterské studium. Taky to blbě dopadlo, vyhořela jsem, a to že úplně. Když jsem za sebou zavírala dveře jazykovky po mojí poslední hodině před nástupem na mateřskou, slibovala jsem si, že s výukou angličtiny jsem definitivně skončila.  

Uplynulo šest let. Volala kamarádka Jana, že se chce přihlásit na Učitelství pro střední školy, program celoživotního vzdělávání, a ať se přihlásím s ní, že budeme jezdit do Prahy na kafíčka. Na kafíčka jsem teda slyšela. Když pak přišlo na věc a na sekretariátu přišel dotaz, co teda chci vlastně učit, "aha, já nevím". - "No a co teda umíte?" - Polknu a soukám ze sebe, že jsem dřív učila angličtinu, že mám i jazykový diplom, ale že jsem neplánovala v tom pokračovat. Spíš jsem myslela ty humanitní vědy... Sekretářka píše: ANGLIČTINA. "Však tam máte pana doktora Gráfa. Ten se vám bude líbit." Jana mě povzbuzuje. Mě se jen vybavuje to, jak přebíhám z lekce na lekci, ten mazec příprav, to šílené tempo, které provázelo mou lektorskou minulost...

V lednu 2017 začínáme s Janou chodit na didaktiku angličtiny. Hned po první hodině pochopíme, že Tomáš Gráf, který si nás bere pod křídla, patří  k české špičce v tomto oboru.  Každou další hodinou mám pocit, že se mi otevírá úplně nový svět. Představuje nám ESL (English as a Second Language) jako obor, který má tradici dlouhou dvě století. Představuje nám výzkumy z této oblasti, celou plejádu technik, metod. Nutí nás číst nejlepší zahraniční autory. Celý rok nás svým oborem srozumitelně provádí s obrovských nasazením i osobním nadšením. Na konci studia vím, že se k angličtině vrátím. (A pak že se studium dělá jen "pro ten papír".)

V září 2018 po domluvě se svým mužem začínám učit dva kurzy angličtiny v našem vesnickém komunitním centru. Scházejí se mi dvě NAPROSTO DOKONALÉ skupinky. Strašně se na ně každý týden těším. Baví mě pro ně připravovat materiály. Baví mě experimentovat, kombinovat metody, zavádět zajímavá témata.  

Z tohoto impulsu a v této atmosféře také počátkem roku 2019 vzniká zmíněná facebooková skupina Angličtina pro osobní rozvoj. Jde o experiment, ve kterém propojuji výuku angličtiny s tématy, která spadají do oblasti osobního rozvoje. Chci využívat témata, která už třeba někdy zazněla i na tomto blogu a vzbudila diskuzi. Nebo která probíráme s maminkami, když se scházíme v našem komunitním centru. Objeví se tam témata z oblasti time-managementu, stress managementu, work-life balance apod. K jejich rozvíjení využiju metody jako brainstorming, mind-mapping, journaling, role playing, time tracking ad. (Po skoro deseti letech na mateřské jsem pochopila, že toto nejsou témata a techniky pro manažery firem, nýbrž pro každého, kdo si chce v produktivním věku zachovat zdravý rozum.) 

Svým projektem navazuji na proud ve výuce angličtiny, který se prosazuje v posledních dvou desetiletích - a to vyučovat jazyk ne pro jazyk samotný, ale pro komunikaci o tématech, která se člověka nějak osobně dotýkají. Dle výzkumů vyplývá, že to je skutečně ta nejefektivnější forma výuky.

Občas se téma ze zmíněné fb skupiny objeví asi i zde. Hlavně pro to, abych dostala zpětnou vazbu. Nicméně zvu k účasti na projektu Angličtina pro osobní rozvoj/ English for Personal Development s podtitulem 5mins tasks weekly.

Sama jsem zvědavá, kam mě projekt zavede. 

Těším se!
Klára





Žádné komentáře:

Okomentovat